Despre kdrama „Moon Lovers:Scarlet Heart Ryeo”(2016) mi se pare interesant sa discut trei aspecte:geneza,genul literar si personajele ,adica artistii.
Serialul este o adaptare dupa romanul „Bu Bu Jing Xin” al scriitorului chinez Tong Hua ,care a fost ecranizat si la ei.Dar cineastii sud-coreeni au facut o versiune proprie cu un subiect plasat in perioada de inceput a regatului Goryeo* cu referire la intemeietorul lui,regele Taejo si la domnia celor 3 fii care au urmat la tron asa cum se cunoaste din istorie.
Alegerea celui de al 4-lea print ,Wang So (viitorul rege Gwangjong ) ca protagonist principal in povestea de dragoste neimplinita din motive social-politice a avut cu siguranta ratiuni locale ,figura lui Gwangjong ,cu un destin asemanator, fiind pretextul povestii si in drama „Shine,or go crazy”(2015). Posibil sa existe o legenda in folclorul sud-coreean legata de o iubire neacceptata la palat a regelui Gwangjong din moment ce ,iata ,se repeta aceasta idee in al doilea serial.Dar nu am gasit (inca) o dovada in acest sens.
Din punct de vedere al privitorului occidental care la vizionarea serialului nu cunoaste subiectul romanului chinezesc si nu a vazut productia lor cinematografica ,eventualele deosebiri de acestea nu deranjeaza (de exemplu ca frumoasa protagonista ramane sau nu alaturi de iubitul rege) pentru ca privim kdrama ca o poveste in sine. Nu ne surprinde ca s-a luat un subiect din cultura chineza pentru ca acest procedeu s-a mai folosit de producatorii sud-coreeni si chiar cu succes in serialul „Boys over flowers” dar dupa un model japonez.
Ca gen literar aceasta fictiune istorica,aceasta fantezie romantica ,este inainte de toate o calatorie in timp.Tema calatoriilor in timp o gasim in literatura,televiziune si in reclame. Conceptul are doua aspecte:poate fi calatorie inapoi sau poate fi in viitor.Calatoria inapoi in timp in literatura are origini stravechi intalnindu-se in diferite culturi: inca din anii 700 i.H - 300 d.H in „Mahabharata” , in anii 200-400 in „Talmud”, etc.
Din punct de vedere stiintific exista destul scepticism legat de o posibila realizare a unei intoarceri in timp.Dupa parerea savantilor si filozofilor aceasta ar fi posibila intr-o anumita logica dar sa nu se opereze cu schimbarea trecutului.Exista o alta teorie a acceptarii intoarcerii in trecut daca se considera ca timpul nu curge ci este o alta dimensiune asa ca spatiul si deci evenimentele lui (ale timpului) se afla intr-un „bloc” tetradimensional (Kurt Godel).
In literatura (texte vechi,romane SF,drame,etc.) subiectul intoarcerii in trecut se afla sub aripa paradoxurilor. Subiectul kdramei „Moon Lovers:Scarlet Heart Ryeo” este legat de intoarcere in timp a unei tinere ,Go Ha-jin,care traia in secolul al XXI-lea si care in urma unui accident (inec) se trezeste in regatul Goryeo*,ca Hae Soo, pe vremea regelui Taejo,unde ii cunoaste pe rand la curte pe 8 din fiii acestuia, exercitandu-si anumite influente asupra lor dar, indragostindu-se de cel de al 4-lea print care va fi viitorul rege Gwangjong. Paradoxul aici consta in faptul ca desi „isi aminteste” de la ora de istorie toate evenimentele prin care va trece acesta (cunoscut pentru duritatile si chiar cruzimea sa) nu va reusi sa-i opreasca actiunile atata timp cat este langa el.Abia dupa ce ea „pleaca” , regele Gwangjong se va revizui,va deveni mai retinut, avand in minte ecourile sfaturilor frumoasei Hae Soo.
(Ca o paranteza la subiectul calatoriilor in timp, acum se accepta ideea efectuarii calatoriei dar in viitor.Stiinta vede o astfel de realizare pe baza combinarii teoriei relativitatii generale a lui Einstein cu teoria cuantica,idee acceptata ca posibila de fizicianul britanic Stephen Hawking).
Personajele din kdrama „Moon Lovers:Scarlet Heart Ryeo” mi se par distribuite corespunzator caracterelor.
Printul 8 ,Wang Wook este departe de a fi sincer indragostit de frumoasa Hae Soo verisoara sotiei sale.Aceasta este pentru el doar o oaza benefica de refugiu din problemele familiale (boala sotiei) sau ale regatului (numirea unui nou print mostenitor).Foarte reusita alegerea actorului Kang Ha-Neul in acest rol de oportunist ,rol pe care il mai joaca minunat in aceeasi cheie si in filmul „Empire of Lust”.
Atat la Wang Wook ,printul 8 (actorul Kang Ha-Neul) cat si la Wang Yo,printul 3 (actorul Hong Jong-hyun) dar si la frumoasa Hae Soo (actrita Lee Ji Eun sau IU) este evident ajutorul substantial dat de machiaj in realizarea starilor personajelor.Desi ar putea fi in detrimentul atitudinii artistice pe care ar trebui s-o aibe actorii ,nu mi se pare deranjanta aceasta „gaselnita”pentru a sublinia starile emotionale ale personajelor.
Actrita Lee Ji Eun alias IU ,din pacate nu reuseste sa faca fata unei adevarate avalanse de situatii: la inceput si la sfarsit o tanara din sec al XXI-lea (Go Ha Jin) apoi o tanara domnita din regatul Goryeo*,constienta permanent de cunostintele ei de istorie si asteptand sa se deruleze evenimentele in fata ei,nereusind sa demonteze nimic din ce o ingrijora,apoi bombardamentul de atitudini pe care trebuia sa le aibe cu fiecare print in parte in functie de temperamentul acestuia.Si ,in sfarsit scenele cu Wang So ,printul 4 (actorul Lee Joon-Gi) viitorul rege Gwangjong.
Cei 7 printi prezenti in serial ,se intelege ca trebuiau sa ramana in umbra in favoarea celui de al 4-lea ,asa ca eventualele lor stangacii ar putea sa faca parte chiar din personalitatile lor, insuficient conturate la unii din cauza varstei fragede , la altii al temperamentului , sau al caracterului ((fiii regelui Taejo sunt actorii: Kang Ha-Neul - printul 8 Wang Wook, Hong Jong-hyun -printul 3Wang Yo, Kim San-ho - printul mostenitor Wang Mu, Yoon Sun-Woo - printul 9 Wang Won , Byun Baek- hyun - ptintul 10 Wang Eun , Nam Joo-Hyuk - printul 13 Wang Wook poreclit Baek-ah , Ji Soo - printul 14 Wang Jung)
Printul 4 Wang So ,viitorul rege Gwangjong a iesit in evidenta posibil conceput astfel dar si datorita interpretarii actorului Lee Joon Gi .Ca un veritabil star ,acesta a stralucit in toate ipostazele rolului: ca fiu credincios al regelui,ca fiu renegat de regina mama,ca supus fratelui rege,ca un tanar hotarat sa lupte pentru a-si cuceri iubita,ca un rege cu prestatie pentru cei umili,pentru nobili,dar si pentru familie.Secventele cu zambetul sau ironic sau cu zambetul sau fermecator,dar si cu sonorul placut dat de timbrul minunatei sale voci,apoi tablourile in care se remarca abilitatile sale la calarie,dar si cele in luptele cu sau fara sabie ,sunt remarcabile.
Lee Joon Gi a creat aici un personaj care a stralucit de la inceputul pana la sfarsitul serialului ,dar intr-o armonie vadita cu celelalte personaje.As spune ca actorul a facut aici un joc actoricesc al intelepciunii.
* - vezi DICTIONAR
Documentatie: Media
Nota :Aceasta este o recenzie de Alecsa Namu.
TE-AR PUTEA INTERESA:
LEE JOON GI ,frumusete vs.talent
STARUL LEE JOON GI inrolurile din filme
STARUL LEE JOON GI ,album foto
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu